6 snabba med Per-Åke Andersson

0
2958

Hur ska företag kunna tänka bättre gällande sina transporter ur miljösynpunkt? Det är en av Per-Åke Anderssons arbetsuppgifter i vardagen.

Lär känna honom och få veta mer om hans tankar i månadens 6 snabba. 

Text och foto: Elisabeth Anderberg

  1. Berätta kort om vem du är och vad du arbetar med.
    – Jag är en smålänning som är född och uppvuxen i Växjö, Lakers supporter såklart. Jag har arbetat med lager-logistik och personresor i olika former i över 30 år. Nu är jag projektledare på Energikontor Sydost i Växjö och arbetar främst med projektet Hållbar mobilitet i Gröna Kronoberg vars syfte är att minska klimatpåverkan från arbetspendling, besöksresor, tjänsteresor och godstransporter hos organisationer och företag i länet.
  2. Vad fick dig att bli intresserad av miljöfrågor?
    – Det var när jag förstod att jordens resurser inte är outtömliga och insåg att det går snabbt utför. Då fick jag en aha upplevelse. Jag tycker att alla bör göra vad de kan för att minska miljöpåverkan och tänka på det gamla ordspråket ”många bäckar små”. Livets logistik har olika behov och måste funka så klart men ibland så kan man tänka om och testa ett nytt sätt.
  3. Berätta om vad projektet Hållbar mobilitet i gröna Kronoberg innebär.
    – Satsningen Hållbar mobilitet i gröna Kronoberg ska ta ett samlat grepp för att minska koldioxidutsläpp kopplade till resor till och från privata och offentliga arbetsplatser. Det innebär att projektet i första hand fokuserar på att minimera resandet och transporterna genom att informera om och uppmuntra till exempelvis resfria möten och undvika godstransporter genom mer effektiv logistik och samordnade transporter. Genomförandet ska bidra till att fler väljer alternativa transportmedel som promenad och cykling samt att alternativ som att samåka och åka kollektivt optimeras. Val av fossilfritt fordon ska även uppmuntras. Projektet ska på så vis minska koldioxidutsläpp från transportsektorn i Kronoberg. Vi vill, på ett inspirerande sätt, motivera målgruppen att resa klimatsmart.

“Men rent visionärt tror jag att det blir förarlösa transporter på vägarna nattetid och de mindre transporterna kommer ske med drönare”

4. Gjuteribranschen är beroende av tunga transporter, hur kan man tänka för att bli mer klimatsmart där?
– Jag tycket att man i transportupphandlingarna ska ställa höga miljökrav på speditörerna och inte bara på fordon och drivmedel som förstås ska vara fossilfri men också få med deras helhet. Att de har en miljöpolicy och följer den. Då tänker jag till exempel på hur de tvättar sina fordon, tillämpar Eco-Driving med mera med mera. Sedan ska ju fyllnadsgraden i fordon vara hög förstås, så man nyttjar fordonen optimalt.

5. Om man som företag vill delta i projektet – hur går man tillväga då och vad får man som företag?
– Är man verksam i Kronoberg så kontaktar man oss Energikontor Sydost eller Region Kronoberg. Om man deltar i projektet så får man tillgång till workshops i hur man kan tänka och förbättra sig i dessa frågor. Föreläsningar och så hjälper vi till med mätningar hur man idag reser och vad man kan göra för att förbättra sig. Sedan gör vi uppföljningar i slutet av projektet för att se hur det har gått.

I övriga landet vet vi att det pågår eller planeras för många liknande satsningar. Enklast är att man kontaktar sin kommun, Region eller Länsstyrelse om man vill delta.

6. Om du bara skulle få spåna helt fritt, hur tror du att framtidens transporter kommer att se ut?
– Då önskar jag att fler transporter går på båt och tåg. Men rent visionärt tror jag att det blir förarlösa transporter på vägarna nattetid och de mindre transporterna kommer ske med drönare.

Namn: Per-Åke Andersson

Ålder: 50, i år!

Bor: Växjö, bostadsrätt på norr 10 min promenad från centrum.

Familj: Thea snart 20, nyss flyttat till Marbella. Noel snart 18, pluggar till verkstadstekniker tunga fordon och tar studenten nästa år. Karolin, särbo ifrån Skövde.

Vilken låt väljer du till spotifylistan GjutarlåtarSilhouettes med Avicii. Jag väljer den för att hedra Avicii och uppmärksamma frågan som kommit upp i samband med hans död.