Universitetslektor Ehsan Ghassemali är en av lärarna på Jönköping Universitys mastersutbildning Produktutveckling, inriktning material och tillverkning. Ehsans roll är att koordinera och examinera delkurser som handlar om tillverkningsteknik och materialteknik, samt haverianalys inom gjutning, formning, svetsning, bearbetning och materialkarakterisering.
TEXT SARA REIS
FOTO PRIVAT
Utbildningen är upplagd så att alla föreläsningar har videofilmats för att studenterna ska kunna titta på dem när de vill, och efteråt diskutera ämnet i diskussionsforum online. All undervisning bedrivs på onlineplattformen CANVAS, där det också finns verktyg som möjliggör interaktion och diskussioner mellan studenterna. Även andra verktyg, som Zoom, används för digitala möten och chattar mellan studenter och lärare.I slutet av varje vecka samlar lärarna in alla diskussioner från forumen och svarar på frågor som studenterna ställt. Det finns också möjligheter för studenterna att ha möten med lärarna online för att få uppföljning av sina framsteg och kunna ställa frågor direkt.
För att följa upp och involvera studenterna i ämnena får de göra quiz, online-laborationer och grupparbeten. Grupparbeten är en av grundstenarna i utbildningen. Där kan studenterna samarbeta kring ett specifikt ämne för att lösa ett problem – och ofta handlar det om riktiga fall från gjuteribranschen.
Vad tycker du om sättet som utbildningen är uppbyggd på?
– Vi behöver anpassa oss till nya ämnen i klassiska områden för att kunna lära upp nästa generation specialister med toppmodern kunskap. Samtidigt så är fundamental och klassisk kunskap också viktigt och får inte glömmas bort. Detta betyder att vi behöver mer tid för att utbilda den nya generationen för samma innehåll. Jag tror på att moderna undervisnings-metoder såsom online eller konceptet “flipped classrooms” som har en stark tonvikt på användning av digitala verktyg, kan hjälpa oss med detta. Då kan vi locka nya studenter till de traditionella ämnena som metallurgi och även lägga mer av tiden på att komma djupare in i ämnena. Samtidigt så får branschens yrkesverksamma en chans att kunna följa undervisningen och uppgradera sin kunskap för att kunna möta industrins dagliga utmaningar.
– De främsta fördelarna är flexibiliteten. Med distansundervisning kan studenterna utbilda sig var och när de vill, vilket är en extra fördel för dem som redan arbetar i branschen. Studenterna får också obegränsad tillgång till lektionerna och kursmaterialet, så att de kan repetera och lära sig mer. Det är dessutom bekvämt att kunna nå lärare och experter genom digitala verktyg.
DET FINNS FLERA olika kanaler för att locka studenter till utbildningen. Dels Jönköping Universitys egna marknadsaktiviteter, dels Svenska Gjuteriföreningen som JU samarbetar med för forskningsändamål, dels hjälper kollegerna på RISE SWECAST till att sprida ordet när det är ansökningstider för utbildningen. Dessutom har JU ett internationellt nätverk som används för att marknadsföra utbildningen internationellt och attrahera studenter även från andra länder.
ATT UTBILDNINGEN MÖTER branschens kompetenskrav är Ehsan säker på, eftersom kursen utvecklats i samarbete med branschpartners i Sverige, såväl små och medelstora företag som storspelare i gjuterinäringen.
– Våra videoföreläsningar innehåller också intervjuer med branschexperter och sekvenser filmade ute på industrierna. Dessutom har vi bildat en ledningsgrupp för utbildningen som inkluderar flera representanter från gjuteribranschen. De träffas två gånger per år för att förse oss med feedback och se till att innehållet passar med både dagens och framtidens behov inom branschen.
Slutligen, kan ni med er utbildning påverka utvecklingen i branschen för att möta morgondagen?
– Absolut – och det är vårt mål: att attrahera den nya generationen till detta klassiska men ändå fascinerande forsknings- och utbildningsfält och samtidigt förse branschens yrkesverksamma med toppmodern kunskap. Vi lägger konstant till nya ämnen till våra kurser för att hålla informationen uppdaterad med industrins framsteg. Vi är glada att vi redan kan se effekterna av utbildningen på många företag i Sverige.//