Hydro elektrifierar aluminiumtransporter med Scania

0
948
Scanias nya ellastbil

Pressmeddelande Hydro Extrusions

Inom kort tar Hagéns Åkeri AB i Vetlanda Scanias ellastbil på 40 ton tågvikt i drift. Den nya ellastbilen ska transportera aluminiumprofiler från Hydro Extrusions tillverkade i Sverige.

Hydro, en av världens största aluminiumtillverkare, har som mål att minska sina CO2-utsläpp med 30 procent till 2030 på väg mot fossilfrihet senast 2050. Hydro Extrusions erbjuder hållbara lösningar till sina kunder i form av återvunnet aluminium och aluminium med lågt koldioxidavtryck. Scania tillhör kunderna och utnyttjar företagets produkter i fordonstillverkningen. I Vetlanda har företaget även sitt omsmältverk där man återvinner aluminiumskrot till nya göt. Anläggningen planerar dessutom för en hel omställning till egenproducerad och förnybar energi till 2025.

– Vi har många ambitiösa projekt igång inom hållbarhet för att minska vår klimatpåverkan och varje steg räknas på vägen mot nollutsläpp, oavsett om det är att göra våra transporter grönare eller att göra en hel energiomställning i fabrikerna, säger Jonas Bjuhr, VD Hydro Extrusion Sverige.

Genom samverkan med utvalda åkerier och företag provar Scania elektrifierade lastbilar i olika driftsförhållanden för att samla erfarenhet i den fortsatta utvecklingen. – Vi på Hydro har varit pådrivande att testa eldrift och även Hagéns tycker att det är helt rätt. Detta är bara början och jag tror att vi kommer att fortsätta på samma bana, förklarar Jonas Bjuhr.

Hagéns Åkeri AB grundades redan 1956 och har idag en varierad flotta på 25 fordon för olika uppdrag, nästan samtliga Scania. Förutom Hydros interna transporter utförs idag kemikalietransporter med tankbil till kommunala vatten- och reningsverk. Återvinningstransporter är en annan stor del av företagets verksamhet. Sedan 2017 kör Hagéns på det förnybara drivmedlet HVO100.

– Vi behöver 40 ton tågvikt för att kunna lasta så mycket som möjligt, säger verksamhetschef Lars-Göran Landegren, Hagéns Åkeri AB. Visserligen är aluminiumprofiler ett förhållandevis lätt material, men bearbetade detaljer lastade på pall kan väga en hel del, säger verksamhetschefen Lars-Göran Landegren, Hagéns Åkeri AB, och fortsätter: – Det är väldigt inspirerande att vi nu tar detta steg, att vi som mindre åkerier kan vara med i omställningen för hållbara transporter, säger han.

Ellastbilen ingår i Scania Pilot Partner, fordon som byggs före serieproduktion, med framtidens teknik, för att alla parter ska lära sig mer om elektrifiering och om behoven. Scanias återförsäljare Be-Ge Lastbilar står för servicen och underhållet.