Neta och LK Technology ska tillsammans utveckla en pressgjutningsmaskin i 20 000-tonsklassen, vilket förväntas minska tillverkningstiden för fordonschassier från några timmar till några minuter.
Kapplöpningen om marknadsandelar i Kinas elfordonsindustri sprider sig till framtagning av storskaliga pressgjutningsmaskiner.
Neta, ett varumärke från Hozon Auto, tillkännagav i december att de undertecknade ett strategiskt samarbetsavtal med den Hongkong-listade pressgjutningsmaskintillverkaren LK Technology för att gemensamt utveckla pressgjutningsutrustning i 20 000-tonsklassen.
Globalt kommer utrustningen att vara den mest kraftfulla och överträffa den pressgjutmaskinerna:
- 12 000 ton som för närvarande används av Xpeng
- 9 000 ton av Tesla och Aito,
- 7 200 ton som används av Zeekr, enligt Neta.
Med hjälp av denna utrustning kommer den integrerade pressgjutningstekniken att användas för större komponenter, inklusive fordonschassier av B-klass, vilket gör att ett skateboardchassi kan tillverkas på 1 till 2 minuter, enligt Neta.
Tekniken kan minska tillverkningstiden för ett fordonschassi från de traditionella 1 till 2 timmar till 1 till 2 minuter och bidra till att minska vikten och förbättra fordonets komfort.
Att skapa en 20 000-tons pressgjutningsanläggning är viktigt för att sänka kostnaderna och kommer att hjälpa företaget att nå sitt mål att sälja mer än 1 miljon fordon globalt till 2026, enligt Neta.
Neta grundades i oktober 2014 och lanserade sin första modell i november 2018, vilket gör den till en av de första nya biltillverkarna i Kina.
Företaget planerar att gå in i mer än 50 länder och regioner år 2024 och siktar på att sälja 100 000 enheter utomlands nästa år, sades det tidigare under året. Målet är att 2026 ha uppnått en försäljning av en miljon fordon.
LK Technology är en stor global tillverkare av pressgjutningsmaskiner med en marknadsandel på mer än 50 procent på det kinesiska fastlandet, enligt företaget.
Flera kinesiska elbilstillverkare har nu introducerat stora pressgjutningsmaskiner, där Xpeng bygger de främre och bakre karosserna på X9 med en 7 000-tons gjutningsmaskin och en 12 000-tons gjutningsmaskin vid sin fabrik i Guangzhou. Enligt källor ska en ny 16 000 ton maskin sättas i drift första kvartalet 2024.
Nyheter hämtade från NADCA, december 2023.