Ny verklighet för industrin på Elmia Subcontractor

0
1808

Nu slår portarna snart upp för Elma Subcontractor 2018. En mässa som är angelägen enligt mässans projektledare Karla Eklund.

– Precis som mässans devis ”Business unusual” vill förmedla så börjar en ny verklighet för industrin ta form. Vissa av de trender och teknikutveckling som på förra årets mässa beskrevs som framtidsvisioner har redan kommit ett stort kliv närmare.

Text: Elisabeth Anderberg

Foto: Elmia/Anna Hållams

Elmia Subcontractor är norra Europas ledande underleverantörsmässa. Prognosen för antal utställare är runt 1200.

– Vi vet ännu inte vad den exakta utställarsiffran kommer att hamna på eftersom medutställare registreras löpande fram till mässan. Vissa av våra återkommande utställare har valt att stå över för att de helt enkelt redan har väldigt mycket att göra. Det betyder att nya företag kunnat erbjudas plats och vi har även några fler utländska utställare än tidigare år, säger Karla Eklund.

Rubriken för årets mässa är ”Business unusual” och de runt 15000 besökarna kommer att mötas av många nyheter inom tillverkningsindustrin.

Är det något du själv tycker är extra intressant i år?

– Vi har i år ett antal programpunkter kring två av fordonsindustrins starka trender eldrift och autonom körning som är mycket intressanta. Inspirationsutställningen Subcontractor IoT Arena växer med fler case, ett utställarsegment som kommer bli allt viktigare på mässan framöver.

I mässprogrammet ingår bland annat en lunchförelsäning om hur långt svensk industri har kommit inom Industri 4.0. En föreläsning som SKF håller i och där man presenterar sin marknadsundersökning.

En annan lite annorlunda punkt i programmet är Gamingvärlden, nyckel till utveckling och kompetens? Där kan man lyssna till bland andra Tomas Lyckedal, vice vd för DreamHack som vill bygga fler broar mellan spelvärlden och traditionell industri. Och Anton Joakimson, 23-årig Youtuber med fler än 75 000 följare.

Hur har mässan förändrats/utvecklats under de senaste åren enligt dig?

– Ju större del av värdeskapande som landar på leverantörens bord, ju viktigare blir också mässan för att synliggöra och lyfta den kompetens och innovation som leverantörsledet står för. Vi har satsat otroligt mycket på att fylla mässan med relevant och aktuellt innehåll som kompletterar och exemplifierar det som utställarna levererar. En god affär kan startas på många sätt, genom ett möte i en monter, en idé från en temautställning eller genom kunskap från en expert, säger Karla Eklund.

Mässan startar tisdagen den 13 november och pågår fram till den 16:e november och du kan läsa mer om den här.