Euroguss växer för varje tillfälle. Med årets 15 000 besökare slog man rekord. Antalet utställare från Sverige tar också allt större plats och var det åttonde största landet som representerades på årets mässa.
Euroguss är den internationella mässan för pressgjutning som hålls i Nürnberg, Tyskland. Från Sverige ställde nio företag ut och enligt Linda Steen på Trade Fair Agency gjorde det Sverige till det åttonde största utställarlandet sett till kvadratmeter.
Ola Manestam, marknadschef på Stena Aluminium som var en av utställarna, bekräftar att den svenska närvaron ökar i dessa sammanhang.
– Det är roligt att se att Sverige börjar växa i branschen, säger han.
För Stena Aluminiums del är det en viktig mässa att delta i. De har varit med under många år och tycker att mässan bara blir bättre och bättre.
– Det är där man får en snapshot på var industrin är på väg. Det är lite som att kunna kliva in i kristallkulan som visar framtiden, menar Ola Manestam.
Peter Hjelte, VD för svensk Tryckgjutning, säger att medverkan på mässan är viktig även för dem.
– Hälften av vår försäljning är på den utländska marknaden. Så det är viktigt att vara där och träffa både nya men också befintliga kunder, säger han.
Peter Hjelte märkte av att antalet besökare har ökat sedan den senaste mässan som hölls 2016.
– Det märktes tydligt att mässan växer för varje gång, säger han.
Eftersom mässan hålls i Tyskland blir det naturligt att ett stort fokus ligger på fordonsindustrin. Men det främsta som alla utställare ser som gemensamt är att det är en perfekt plats för nätverkande.
– Vi är ju en relativt liten bransch så när man samlas på detta sätt så får man en bra chans till att skapa det nätverk som är nödvändigt för oss, säger Ola Manestam som också tycker att mässan är helt rätt utformad under tre dagar. Det behövs varken mer eller mindre menar han.
Text: Elisabeth Anderberg Foto: Diana Bogic