I Konstnärernas kollektivverkstads (KKV) lokaler i Malmö är det full aktivitet. Här samsas flertalet konstnärer som arbetar bland annat med gjutkonst. Tidningen Gjuteriet besöker en av dessa konstnärer, Lena Flodman, för att få vara med om gjutningen av en av de skulpturer som ingår i hennes senaste projekt. Det är en serie av totalt åtta skulpturer under namnet “Metallic Flowers”, som skall smycka grindstolparna på en grundskola på Styrsö i Göteborgs södra skärgård, under temat de fyra elementen, vind, vatten, eld och jord.
Text: Lotta Larsby
Foto: David Elg
Lena Flodman är en skulptör med stor erfarenhet av offentlig konst, inte minst gjutkonst. Hon skapar konst av trasiga leksaker som hon finner bland soporna på stranden mellan Pisa och Pietrasanta i italienska Toscana. Hon reparerar, bygger om och placerar leksakerna i nya sammanhang, vilket ger ett surrealistiskt och tankeväckande intryck. Leksakerna blir grunden till avgjutningar i lera eller vax, som sedan används till att skapa formar för att kunna gjuta i brons eller aluminium. På avstånd ser skulpturerna ut som blommor, men på nära håll ser betraktaren detaljerna i dess spännande kombinationer. Lena arbetar med material som brons, aluminium, marmor, alabaster, keramik eller glasfiber, men just i projektet “Metallic Flowers” blir det aluminium eftersom brons är mer stöldbegärligt. De färdiga skulpturerna kommer att välkomna skolbarn och andra besökare på skolan på Styrsö i många år framöver.
I Malmö gjuter Lena tillsammans med Clara Karlsson Cassland, som driver konstgjuteriet Maiale, som hör till KKV. Det var Claras pappa som först startade gjuteriet. Han hade tidigare arbetat på ett stort gjuteri, som även hade en konstgjuteriavdelning. När det gjuteriet lades ner startade han Maiale. Lena var tidigare verksam i Stockholm, men det var svårt att hitta ett gjuteri där hon själv kunde vara en del av själva gjutprocessen och dessutom gjuta enligt den gamla metoden Cire perdue, som betyder förlorat vax. När Lenas verkstad i Stockholm flyttade från Nacka till Farsta kunde de inte starta sitt gjuteri på den nya platsen. Eftersom Lenas skulpturer är oerhört detaljrika fungerar de inte att gjuta i vanliga sandformar, såvida inte 3D-teknik nyttjas. I Malmö fann hon Clara och KKV, som passade hennes behov.
När Lena har skapat formen står den i tre dagar upp- och nedvänd i en keramikugn för att bränna ur vaxet. I ugnen brinner en del av vaxet upp, men mycket rinner ut så att hon kan återanvända det. Det blir mycket sot av det vax som brinner upp i formen och den måste därför dammsugas noggrant, innan själva gjutningen kan ske. När metallen väl har hällts i for-men och fått svalna måste formmassan hackas bort från godset. Därefter återstår en gedigen process med att avlägsna gjutkanalerna, fylla material i gjutsår, blästra, prima, måla, lacka och så skall en tvärslå svetsas på, för att skulpturerna skall kunna monteras på grindstolparna på skolan. Det är en lång process, både före och efter själva gjutningen, som Lena beskriver det:
–Det är alltid lite nervöst när metallen väl skall hällas i, jag vet ju inte hur gjutningen blir förrän jag hackar av formmassan. Och mycket kan gå fel under själva gjutningen. Men det är trots allt en positiv spänning, det är julafton varje gång jag får slå fram mitt gods!
Vanligtvis förstorar Lena de leksaker hon finner, ibland upp till flera meter stora skulpturer. I detta projekt är leksakerna i skala ett till ett, men skulpturerna består i sin helhet av åtta konstverk som i sin tur är uppbyggda av många komponenter och låter betraktaren gå på upptäckts-färd för att ständigt finna nya detaljer. Skulpturerna installerades i december 2019.//
OM LENA:
Yrke: Konstnär. Främst skulptör, men också målare och tecknare
Bor: Nyligen inflyttad i Malmö.
Familj: Make Joakim Erixon Flodman
Utbildning i Gjutning: Gick en kurs på Konstfack i Stockholm 1996 för yrkesverk-samma konstnärer i Skalgjutningsteknik. Har sedan dess gjutit på KKV i Nacka och KKV i Malmö.
Fritid: Vadå fritid?! Konst!
Låt till Spotifylistan Gjutarlåtar: PJ Harvey, This mess we ́re in