Old school med moderna idéer

0
2510

Det finns inte en enda av er som läser detta som inte har kommit i kontakt med en produkt från Vetlanda Gjuteri. Troligtvis dagligen.

För de där små skyltarna som sitter fastskruvade på flera lyktstolpar, ni vet de där med siffror och bokstäver på, de är gjorda av det lilla gjuteriet med stora visioner.

Text och foto: Elisabeth Anderberg

Du får en tidig hint över vad som tillverkas inne på Vetlanda Gjuteri redan innan du klivit innanför dörrarna. Det står flera olika skyltar utanför med företagsnamn och även en karta över en golfbana.

Och det är just skyltar som är gjuteriets signum. Allt från de små skyltana på lyktstolparna runt om i landet till skyltar på diverse ridanläggningar till en skylt som står i en trädgård i Los Angeles hos en viss känd hemmafru.

Jimmy Nilsson möter upp i hallen. Han kommer precis från verkstaden för slutarbete med några skyltar. När jag frågar honom om vilken titel jag ska använda på honom skrattar han lite.

– Alltså här gör alla allt. Eller rättare sagt alla kan göra allt. Jag är väl VD men det är inget jag brukar säga. Om någon frågar mig så jobbar jag på och driver ett gjuteri tillsammans med alla andra här, säger han och det märks att det inte är någon spelad ödmjukhet. Det är så han ser på det.

Men Jimmy har inte alltid arbetat inom gjuteribranschen. Han har sitt ursprung från handelsbranschen som säljare. Det var hans pappa, Rolf Nilsson, som fick honom till gjuteribranschen och Vetlanda.

– Min pappa har alltid jobbat på gjuteri och 2001 fick han nys om ett gjuteri i Vetlanda som var till salu. Han ringde mig och frågade om jag ville titta på det och driva det tillsammans med honom, berättar Jimmy.

Då arbetade Jimmy som sagt inom handelsbranschen, bodde i Skåne och hade barn som gick i skolan. Men han hoppade på och efter sex månader ägde han ett gjuteri tillsammans med sin pappa.

För Jimmy påbörjades då en resa i att lära sig allt om verksamheten från början. Hans pappa var mycket kunnig och hjälpte honom i sitt lärande. Men även medarbetarna har haft en stor roll i Jimmys lärprocess.

– Jag tror att det har varit utvecklande för alla att jag inte har kunnat, eller fortfarande inte kan allt. När någon har kommit till mig och frågat om en lösning till ett problem så har jag ärligt kunnat säga: Jag vet inte. Vad tycker du? säger Jimmy och menar att det har bidragit till att alla har utvecklats och det har varit okej att misslyckas.

– Det har varit viktigt för mig. Att alla får chansen till att få vara kreativa och då behöver man också känna sig trygg i att misslyckas ibland. Det är bara bra!

När Rolf och Jimmy tog över Vetlanda Gjuteri så tillverkades det, förutom brickorna på lyktstolpar, mycket vägskyltar. Men tiderna förändras och så även materialval till diverse produkter.

Idag gör man mycket till golfklubbar, ridsporten och offentliga miljöer. Och man erbjuder sandgjutna aluminium- och mässingprodukter.

Men går det att överleva på tillverkning av produkter till ridsporten och golfklubbar? De skyltar ni gör håller ju länge.

– Ridsporten är en av de största sporterna i Sverige. Just nu har vi till exempel tillverkat 35 000 plaketter till ridsporten. Och till golfen gör vi ju inte bara teeskyltar, det är allt från det till miljöer. Men vi har en bredd i vårt utbud. Det är det som har gjort att vi aldrig hamnat i någon riktigt kris, säger Jimmy.

När du går in på gjuteriet så är det manuellt arbete som dominerar. Digitaliseringen har inte nått in till gjuteriet. Och det är så Jimmy vill ha det. De arbetar med ett gammeldags hantverk och moderniseringen sker mer när det handlar om produktutveckling och design.

– Visst skulle vi kunna köpa in någon robot som skötte något av arbetet. Men vi har så många specialtillverkningar som kräver en människas hand, säger Jimmy.

Den digitala delen sköter Jimmys son Robin inne på sitt kontor. Där omvandlar han skisser, foton och annat till digital design som de sedan kan använda när de gör skyltar ute i gjuteriet på ett hantverksmannamässigt sätt. Old school med moderna idéer på något vis.

Ett exempel på det är gravskyltar. Tillverkningarna av dessa började efter det att Jimmy satt och läste om gravskändningar där personer hade vält gravstenar.

– Vi har tidigare gjort skyltar som man sedan satt på gravstenar. Men jag tänkte att vi skulle ju lika gärna kunna göra gravskyltar. De är billigare, lättare att hantera och går att få minst lika fina som en gravsten.

Sagt och gjort, de gjorde några exempel och nu ökar efterfrågan på gjutna gravskyltar. En modern idé i en traditionell värld.

Idéer är det gott om på Vetlanda Gjuteri. Exempelvis hur man kan hitta fler användningsområden till produkter man redan tillverkar. Som en konsoll de oftast använder till att hänga upp skyltar på.

– Vi gör mycket till stall som sagt. Och så satt vi en dag och tittade på den där konsollen och tänkte om man vänder den upp och ner så skulle det kunna bli en sadelhållare, berättar Jimmy och så hade en ny produkt kommit till världen.

Sadelhållaren blev en specialprodukt och det har det gjorts många av under åren som Jimmy har drivit gjuteriet. I matsalen på Chalmers i Göteborg hänger det en gigantisk skylt på väggen gjuten i fem olika delar som är tillverkad av Vetlanda Gjuteri. På Ingarö golfklubb ligger det en skylt på fyra gånger tre meter i en sluttning på golfbanan. Även den tillverkad i Vetlanda. I en butik som säljer Oscar Jacobsson-kostymer finns det specialtillverkade hängare just för de kostymerna, gjorda av Vetlanda Gjuteri.

Tror du att du har någon fördel av att ha varit säljare i en annan bransch tidigare?

– Ja det tror jag absolut. Kontakten med människor och att lyssna in vad kunder vill ha tror jag kommer därifrån.

Den svenska marknaden är den största för företaget. Men de har gjort skyltar till golfklubbar och privatpersoner över hela världen. Just nu ser de en trend från övriga Europa till att faktiskt vilja ha hantverk igen.

– Vi samarbetar med ett tyskt företag som märker att de europeiska länderna har tröttnat på Kina. Nu vill man ha kvalitet och då gör det inget att det kostar lite mer. Till exempel så har vi nyss fått in en order från Schweiz via det tyska företaget, berättar Jimmy och tror att det är en kombination av miljötänk och att det åter igen har blivit lite status att ha hantverksprodukter.

” Vi samarbetar med ett tyskt företag som märker att de europeiska länderna har tröttnat på Kina. Nu vill man ha kvalitet och då gör det inget att det kostar lite mer”

Vi blir avbrutna av att Jimmys telefon ringer. Det är pappa Rolf. Han är numera pensionär men hjälper till när det behövs. Jimmy ber att få ringa upp efter intervjun varpå Rolf undrar om han har någon snygg bild på honom som vi kan använda i reportaget.

– Så typiskt pappa, säger Jimmy och skrattar för att sedan visa upp bredden av produkter de tillverkar.

Förutom att det blir en säkerhet för företaget att ha en bredd i sitt utbud tycker han att det är väldigt roligt och lärorikt att göra så mycket olika saker.

Och det är fantastiska produkter både i design och tillverkning. Men mest funderar jag mest på de där plattorna på lyktstolparna. Det finns så många saker omkring oss som vi sällan gör någon notis om, men som fyller en funktion och som någon faktiskt tillverkar. Så varje gång jag går förbi en lyktstolpe med en sådan skylt på kommer jag att tänka på gjuteriet som använder gammeldags tillverkningsmetoder till moderna idéer.

LÄS MER:

Läs reportaget om hur en skylt från Vetlanda Gjuteri hamnade i Los Angeles hos Maria Montazami.