En stor nyhet i Sverige under 2017 var att Scania i Södertälje fick tillstånd att bygga ett helt nytt gjuteri. Förväntningarna är stora och nu börjar dagen för invigning närma sig med stormsteg. Mikael Lindén, huvudprojektledare, Thomas Lindstedt, teknisk chef för motorbearbetning och gjuteri samt Robin Wallén, Project safety & risk coordinator arbetar tillsammans på projektet som de beskriver med stor stolthet och något som är få förunnat.
Thomas var initialt huvudprojektledare men jobbar sedan ett och ett halvt år tillbaka som teknisk chef för motorbearbetning och gjuteri. Mikael tog över som huvudprojektledare från Thomas. Alla tre har lång erfarenhet av att arbeta på Scania, drygt tjugofem år var om man räknar samman alla år. Dock har de alla tre slutat minst en gång och provat på andra jobb, men alltså alla funnit sin väg tillbaka till Scania. Mikael förklarar:
– Det är väl något som gör att man har rotat sig här. Vi har ett bra klimat och trivs.
Robin och Thomas instämmer och Thomas tillägger, att för honom har det alltid varit gjuteri för hela slanten. Utöver Scania har han varit en period på Skandinaviska gjuteriskolan och så en sväng på Sibelco. Både Thomas och Robin gick på Scanias industrigymnasium i Södertälje. Arbetsklimatet på Scania beskriver de som en transparent organisation där man hämtar styrka i varandra och aldrig står ensam.
–Det ska bara bli skönt! Nej, skämt åsido. Det är klart, det är ju lite som en bebis, vi har gett det här otroligt mycket kärlek under åren, så det är klart att det kommer att kännas. Det har varit en jäkligt spännande och rolig resa.
–Det nya gjuteriet blir toppmodernt och rent arbetsmiljömässigt kan vi inte se att det skulle vara värt att göra de förbättringar som skulle krävas. Logistiken är inte längre optimal och det är dags för nya tider. Visserligen har det gamla gjuteriet byggts ut och om i etapper, men det är ändå drygt 116 år gammalt.
–Vi har köpt in en stor del av godset externt och över tid haft utmaningar med att nå den produktkostnadsnivå som vi önskat, eftersom vi har haft lite för lite kapacitet själva.
–Vilar vi ögonen tvåhundra meter bort från det nya gjuteriet, ser vi vår forsknings- och utvecklingsverksamhet, så det är ju väldigt nära till samarbetet där. Det är trots allt forskning och utveckling som motiverar vår existens. Vi hade inte gjort den här satsningen om vi inte trodde att det finns en hel del kvar att göra beträffande utvecklingen av våra produkter.
–Vi tror att framtiden kommer att vara en palett av olika förutsättningar. Några kommer att ha möjlighet att köra lastbil på el i kortare sträckor och ladda i sina befintliga distributionsnät. Andra, som kör längre sträckor, kommer fortfarande behöva köra på förnybart bränsle, då ska de förbränningsmotorer som finns vara så rena som möjligt, det är en del utav resan framåt. Vi ska finnas i varje segment.
– Det har satt en ny nivå för hela företaget. Det har varit riktigt häftigt att se, vi har fått se sakerna vi hade på papper bli verklighet. Det har även ökat medvetenheten hos våra leverantörer. Vi är inte ensamma om att ställa krav, men då vi till exempel har en egen energiavdelning som enkom arbetar med det här, har vi haft stora möjligheter och resurser att kunna påverka och ställa krav.
–Visst har projektet försenats till följd av det här, men alla sitter ju i samma båt och våra leverantörer har varit väldigt tillmötesgående.
Även om projektgruppen var undantagna från permitteringar, har situationen krävt en större arbetsinsats av gruppen, eftersom de varit så beroende av samverkan från leverantörer och samarbetspartners över hela världen. De är överens om att pandemin har borgat för nya, smartare sätt att arbeta på som de kommer fortsätta med även efter att restriktioner lättat. Mikael sammanfattar det senaste årens alla svängningar och erfarenheter med att konstatera:
–Även om det här inte är över står vi står starkare nu än någonsin förr. Vi står redo vad som än händer. Nu är det upploppet som gäller och nu kör vi. Det börjar närma sig och det är brännhett!//
OM SCANIAS NYA GJUTERI:
• Tillverkning av motorblock
• Investering på cirka 1,6 miljarder kronor
• Förväntas tredubbla gjuterikapaciteten
• Tillstånd för 90 tusen ton smält järn per år
• 34 000 kvadratmeter stort gjuteri
• Vid full drift kommer cirka 200 personer sysselsättas
• Produktionsstart beräknas våren 2021
• 30% minskad energiförbrukning jämfört med det nuvarande gjuteriet
• Drivs endast på el från förnybara källor
• 100% återvinningsgrad av den värme processen genererar